Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κισσάβου - Ελασσόνας


«Υδάτινη Ενέργεια – Νεροτριβές, Λίμνες»


Υδάτινη Ενέργεια – Νεροτριβές
Νεροτριβές

Αυτό το ημερήσιο πρόγραμμα Π.Ε. χρησιμοποιεί ως πεδίο εργασίας και παρατήρησης τον οικισμό του Κεφαλόβρυσου του Δήμου Ελασσόνας. Υλοποιείται με την εργασία των μαθητών στους χώρους του Κ.Π.Ε., καθώς και στο πεδίο με περιήγηση και γνωριμία με τη λίμνη και τις νεροτριβές-δριστέλλες του χωριού.

Πέρα από τα ειδικότερα θέματα που αφορούν τη λίμνη και τις νεροτριβές-δριστέλλες, όπως λαϊκές δοξασίες, έθιμα, τοπική ιστορία κ.ά., οι μαθητές μελετούν γενικά θέματα για το νερό, καθώς και ειδικά θέματα για τις χρήσεις του, τους τρόπους και τις κατασκευές διαχείρισης του, τα προβλήματα σχετικά με τη ρύπανση και τη μόλυνση των νερών, καθώς και τη μείωση των νερών στη Θεσσαλία.

Στόχοι του προγράμματος

  • Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές για την οικολογική αξία του νερού σε σχέση με τη διατήρηση της ζωής.
  • Να γνωρίσουν οι μαθητές τη λίμνη και τις νεροτριβές-δριστέλλες του χωριού ως σημαντικό στοιχείο της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς του οικισμού, αλλά και της αισθητικής του χωριού. Οι νεροτριβές και οι νερόμυλοι αποτελούσαν και αποτελούν σημαντικό στοιχείο αναφοράς για το χωριό και οι μαθητές πρέπει να ξεχωρίσουν χαρακτηριστικά της κατασκευής και της μορφολογίας τους.
  • Να γνωρίσουν την υποδομή, μορφή, χωροθέτηση και οργάνωση των νεροτριβών και των νερόμυλων του χωριού, που στην ιστορική εξέλιξη του οικισμού αποτελούσαν το μέσο διαχείρισης του πολύτιμου αγαθού, του νερού και επομένως να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της παρουσίας και λειτουργίας των νεροτριβών και των νερόμυλων στη ζωή των ανθρώπων ,στο παρελθόν αλλά και σήμερα.
  • Να αναζητήσουν στην επικοινωνία με τους ιδιοκτήτες των νεροτριβών και των υπολοίπων κατοίκων του χωριού στοιχεία που διατηρούνται στην προφορική παράδοση ή ακόμη και στις σημερινές συνήθειες – αντιλήψεις των κατοίκων του οικισμού σχετικά με το νερό, ως αγαθό κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής αξίας.
  • Εμπλοκή σε διάφορες δραστηριότητες που αφορούν το νερό και ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας μέσα από ομαδική εργασία.

Στάδια του προγράμματος

Α’ μέρος: υποδοχή των μαθητών – εισαγωγή στο πρόγραμμα (διάρκεια 1 ώρα)

  • Υποδοχή των μαθητών και σύντομη ενημέρωση τους για το Κ.Π.Ε. Κισσάβου Ελασσόνας, τα προγράμματα Π.Ε. και για γενικούς περιβαλλοντικούς όρους με έμφαση στην αειφορία.  
  • Γνωριμία με τους μαθητές, π.χ. οι μαθητές λένε τα ονόματα τους και μια λέξη ή φράση που να περιέχει τη λέξη νερό.
  • Ηλεκτρονική Παρουσίαση του προγράμματος «Υδάτινη Ενέργεια – Νεροτριβές» και των στόχων του.
  • Ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα σχετικά με το νερό και την αξία του ως φυσικό αγαθό, π.χ. ο κύκλος του νερού στη φύση, κλπ.
  • Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες και ενημέρωση των ομάδων για τις δραστηριότητες που θα υλοποιήσουν στο πεδίο.
Εργασία στο πεδίο
Νεροτριβές

Β’ μέρος: εργασία στο πεδίο – περιήγηση στη λίμνη Κεφαλόβρυσου και σε νεροτριβές (διάρκεια 4 ώρες)
Η εργασία στο πεδίο αποσκοπεί στο να ερευνήσουν και να γνωρίσουν οι μαθητές:

  • Τη θέση, την ονομασία, την ιστορία, τα χαρακτηριστικά αλλά και τη λαογραφία (θρύλους, παροιμίες, ανέκδοτα) σχετικά με τη λίμνη και τις νεροτριβές του χωριού.
  • Θέματα ρύπανσης των υδάτων.
  • Τρόπους χρήσης του νερού.

Γ’ μέρος: δημιουργική έκφραση – αξιολόγηση του προγράμματος (διάρκεια 1 ώρα)

  • Οι μαθητές επιστρέφουν στο κτίριο του Κ.Π.Ε. ή συγκεντρώνονται σε ένα υπαίθριο χώρο, όπως η κεντρική πλατεία της Ελασσόνας, και ασχολούνται με δημιουργική έκφραση όπως ζωγραφική, κατασκευές με διάφορα υλικά, γράφουν μικρές ιστορίες ή ποιήματα, λένε τραγούδια και παραμύθια σχετικά με τη λίμνη και τις νεροτριβές.

Όταν η κάθε ομάδα έχει ολοκληρώσει τις εργασίες της, τότε παρουσιάζει τη δουλειά της στις υπόλοιπες ομάδες ενώ ταυτόχρονα εκθέτει τα έργα της. Στο τέλος, γίνεται η αξιολόγηση του προγράμματος από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές που τους συνοδεύουν με τη χρήση σχετικού ερωτηματολογίου.

Πηγή χρηματοδότησης: Πράξη «ΚΕΝΤΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΚΠΕ)-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» που υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης